Wat te doen bij slapeloosheid? 

Wat is slapeloosheid? Wat te doen bij slapeloosheid? Google jij regelmatig deze vragen als je weer eens wakker lig en niet in slaap kan komen. Om jou in slaap te helpen vertellen wij jou een verhaaltje voor het slapen gaan. Waarin je meer te weten komt over slecht slapen en wat je eraan kan doen.

Er was eens…

…een vrouw die niet kon slapen. Nachten lang lag zij te woelen en te draaien in haar bed en dat al meer dan 10 jaar lang. Waarom? Omdat ze zoveel stress had. Niet zozeer in haar dagelijks leven, maar meer en meer vanwege die slechte slaap. Want haar nachtelijke problemen hadden grote invloed op haar functioneren overdag. Ze was moe, kon haar taken niet meer goed vervullen, kreeg steeds minder goede ideeën en voelde zich steeds somberder worden. Ze had minder zin meer in (leuke) dingen doen of in gezelschap, simpelweg omdat de energie ontbrak.  

De slapeloosheid moet weg

Ze is niet de enige: In Nederland klaagt 20-25% van de mensen over een verstoorde slaap met klachten overdag zoals vermoeidheid, concentratieverlies en somberheid.

Deze vrouw kreeg van haar huisarts het advies om het een tijdje rustig aan te doen. Lief bedoeld, maar waarschijnlijk biedt het geen soelaas voor de lange termijn. Want hoe doe je dat, met al je verantwoordelijkheden en taken voor je werk en thuissituatie? Dingen even laten liggen geeft misschien juist meer stress, want wanneer moet het dan? 

Vechten met de vijand

Stress overdag en ‘s nachts leidt tot piekeren en wakker liggen. Wat de meeste slechte slapers vervolgens doen is de strijd aangaan met de slapeloosheid. Misschien haalt deze vrouw steeds meer uit de kast om toch maar aan een paar uur slaap te komen, zoals overdag slapen en (slaap)pilletjes slikken. Hiermee spant ze het paard achter de koets. Niet alleen verstoort ze het natuurlijke slaapritme, ook denken haar lichaam en brein dat er een vijand in het spel is, genaamd slapeloosheid. Waardoor ze in de actie-stand terechtkomt van vechten of vluchten. En helaas: hoe meer actie, hoe verder weg de slaap.

Wat dan wel?

Lekker slapen begint met stoppen met strijden en rustig wakker liggen. Met jezelf zodanig kalmeren dat de slaap zich weer welkom voelt. Iedereen kan leren om anders met stress om te gaan, het is een kwestie van oefenen en keuzes maken.

Ook moet deze vrouw misschien nadenken over de invulling van haar leven: doet ze vooral dingen die anderen van haar verwachten en komen haar eigen behoeften daardoor in de knel? Een leven leiden dat niet bij je past, kán slapeloosheid veroorzaken.

Happy end

Wellicht gaat deze vrouw nog zelf op onderzoek uit. Struint ze het wereldwijde web af naar een oplossing voor haar slaapprobleem. Stuit ze hierbij op de website van Hallo Slaap en laat ze zich – enthousiast van onze aanpak – begeleiden door één van onze slaapcoaches. Of kiest ze voor onze Masterclass beter slapen en slaapt na enkele weken weer als Doornroosje. Dat gunnen we haar, want…

Net als in sprookjes, wil uiteindelijk iedereen een happy end, een lang en gelukkig leven! 

– Einde –

Een van onze experts zal contact opnemen om het kennismakingsgesprek in te plannen.

Hallo Slaap werkt samen met: