Slapeloosheid, wat kun je eraan doen?

Elk uur van de klok zien, midden in de nacht wakker worden en niet meer kunnen slapen of liggen draaien en woelen. Het zijn veelvoorkomende problemen bij Nederlanders. En velen blijven zoeken naar allerlei hulpmiddelen om te slapen, het liefste een Quick Fix, want alle middelen tot nu toe faalden.

Heel begrijpelijk, want niet alleen die nachten zijn een probleem, ook de gevolgen voor de dagen erna. Vermoeidheid, minder focus, een kort lontje dat belemmert je om de dag in te vullen zoals jij dat wil; met ideeën en oplossingen bedenken, acties uitvoeren en af kunnen vinken, echt genieten van dingen. En omdat dit alles in het gedrang komt, wordt de urgentie om goed te slapen groter en groter.

Slaap overvalt je op verkeerde momenten


Doordat je moe bent en toch je dingen wil blijven doen overdag, kan het zomaar gebeuren dat de slaap je overvalt. Vaak is dat ’s avonds, na het eten kun je je ogen simpelweg niet openhouden en dommel je weg. Aan de ene kant ben je misschien wel blij, want je hebt in ieder geval weer wat slaap gehad. Aan de andere kant weet je eigenlijk best dat zo’n dutje ’s avonds niet handig is, want daardoor leeg je een groot deel van de overdag opgebouwde slaapdruk en vergroot je de kans dat je ’s nachts weer schaapjes ligt te tellen. Maar hoe kun je voorkomen dat die slaap jou overvalt?

Voorkom onbedoelde dutjes, bewaak je energielevel


’s Nachts word je energie-batterij opgeladen. Heb je goed geslapen, dan is je batterij volledig opgeladen, zo niet dan is die batterij slechts deels opgeladen. En daar zul je het mee moeten doen die dag én avond. Verdeel jij de beschikbare energie goed, dan bereik je meerdere doelen, namelijk:

  • Je valt niet langer onbedoeld in slaap
  • Je kunt je avond waardevoller invullen
  • Je verstoort de opbouw van je slaapurgentie niet 
  • Je investeert in slaap voor de nacht die komen gaat

3 manieren om je energie goed te verdelen

1.     De qualitybreak

Dit is een pauze van 2-10 minuten waarin je bewust aandacht besteedt aan herstel. Je stopt met je fysieke of mentale activiteiten en gaat bewust even ‘niets doen’, waardoor je je systeem in de rust- en herstelstand zet. Even herstellen van de reeds geleverde fysieke en mentale acties en energie bijtanken, waardoor je je energie beter verdeelt over de dag en avond. Je kunt letterlijk niets doen, dus lekker even zitten of liggen, of een ademhalings- of aandacht-oefening.

2.     De powernap

Dit is een kort dutje van maximaal 20 minuten wat je midden op de dag neemt, tussen 13.00 en 15.00 uur. Je hoeft niet per sé te slapen, alleen lekker liggen en rusten. Je kunt zo slaap inhalen na een mindere nacht en je geeft je concentratie een boost, waar je ’s middags weer van profiteert.

3.     Onderbreek het zitten

Veel zitten leidt tot een tragere doorbloeding van je organen en brein. Door 20 minuten matig intensieve beweging, zoals flink doorwandelen, fietsen, klussen, sporten, dansen, activeer je je lichaamsprocessen, waardoor zuurstofrijk bloed naar je organen en je brein gaat. Dat helpt je om focus te houden, te kunnen concentreren. 

Bijkomend effect is dat je meer energie verbruikt, waardoor de slaapurgentie toeneemt en daarmee de kans op goede diepe slaap voor de komende nacht. Beweeg je buiten in het daglicht, dan versterk je je slaap-waak-ritme, wat de kans op goede slaap vergroot. Gewoon doen dus.

Een van onze experts zal contact opnemen om het kennismakingsgesprek in te plannen.

Hallo Slaap werkt samen met: