5 Tips om beter te slapen bij onregelmatige diensten

25-01-2022

Werk jij weleens op onregelmatige tijden? En slaap je hierdoor minder goed? Wij begrijpen als geen ander dat onregelmatige diensten je slaap kan verstoren en je slaap minder goed is. Om je slaap te verbeteren hebben wij voor jou 5 tips op een rijtje gezet om mee aan de slag te gaan.

1.       Doe een powernap voor je avonddienst

Plan op een vast tijdstip een powernap in. Zet de wekker op 25 minuten en ga lekker liggen op de bank met je ogen dicht. Er hoeft even helemaal niets dan, ook slapen is geen must. Je doet zo wat extra (mentale) energie op, die je tijdens je avonddienst goed kan gebruiken. Zo verstoor je je bioritme het minst en heb je voldoende energie voor je avonddienst.

2.       Geef slaap prioriteit bij je nachtdienst

Wij mensen zijn dagdieren en dus overdag van nature alerter dan ’s nachts. Des te belangrijker dat je fit aan je nachtdienst begint. Plan een powernap in vooraf aan je nachtdienst en als het mogelijk is, doe dan tijdens je nachtdienst ook een powernap, in overleg met je collega’s. Kom je thuis, dan kun je na een licht ontbijt (zonder koffie) meteen naar bed. Of doe eerst kort iets waardevols of ontspannends voor jezelf. Stort je niet meteen op allerlei taken, zoals stofzuigen of die ene stapel post doornemen. Slaap heeft prioriteit.

3.       Bewaak je aantal uren slaap bij een vroege dienst

Zorg voor je eerste vroege dienst en iedere vroege dienst die erop volgt dat je aan jouw benodigde slaapuren komt. Dus: op tijd naar bed. In de avond zo vroeg mogelijk het licht dimmen kan helpen om vroeger in slaap te vallen dan anders. Probeer na 15.00 uur thuis geen powernap meer te doen, zodat je ‘s avonds op tijd kan slapen. Houd je van sporten, doe dat lekker na je vroege dienst. Je bent dan ’s avonds moe en tevreden wat het (vroegere) inslapen vergemakkelijkt. Sport niet te intensief in de laatste twee uur voordat je naar bed gaat, omdat je anders te wakker bent. Een wandeling kan altijd.

4.       Houd een vast eetritme aan

Welke dienst je ook hebt, houd een vast eetritme aan voor je ontbijt, lunch en avondmaaltijd. Met deze vaste eetmomenten verstoor je je bioritme, natuurlijke stofwisseling en spijsvertering minder. Natuurlijk kun je buiten deze vaste maaltijden een keer een tussendoortje pakken als je daar behoefte aan hebt. Houd de tussendoortjes klein, niet te vet en niet te zoet.

5.       Besteed je vrije dagen goed

Vrije dagen zijn belangrijk voor je om te herstellen van je onregelmatige diensten. Neem daar voldoende tijd voor. Het zorgt ervoor dat je voldoende energie opdoet voor de dingen die je graag doet, die belangrijk voor je zijn. En zet eens voor jezelf op een rijtje wat je echt belangrijk vindt. Waar wil jij je tijd aan besteden? Plan het in en geniet er volop van, dat heb je verdiend.

Een van onze experts zal contact opnemen om het kennismakingsgesprek in te plannen.

Hallo Slaap werkt samen met: